Subiectul pavilionului Romaniei din cadrul Bienalei de Arhitectura de la Venetia, a fost dedicat arhitectului roman Ion Mincu, cu ocazia anului 2012, considerat ca fiind Anul Mincu de catre breasla arhitectilor. Conceptul proiectului a plecat nu de la Mincu- arhitectul prezent in cartile de istorie si teorie, ci din contra, a incercat sa observe persoana si personalitatea Mincu in manifestarile lui curente. In felul acesta am aflat ca, pe langa implicarea in domeniul profesional si educational al arhitecturii, Mincu a fost si un foarte interesant politician al vremii lui. Tocmai aceasta latura ambivalenta a personalitatii arhitectului, jocul si echilibrul intre partea creativa si inventiva, dublate de capacitatea implicarii in mediul birocratizant – politic, ne-au atras atentia si am dorit sa le exprimam in instalatia noastra. Am cautat atunci semne si simboluri care pot sa descrie acest teren comun al profesiei de arhitect, o pendulare continua intre inventiv, arhitectural, norma si birocratie. Am gasit, ideea de timbru, timbru postal si timbru notarial ca fiind semne si simboluri interesante al acestei ambivalente. Plecand de aici am creat o mare instalatie de facut timbre seci, notariale, prezentand in paralel si o istorie a privirii prin timbrul de arhitectura atat in filatelia romaneasca cat si in cea internationala. Pe langa toate acestea, a fost dezvoltat si un concept nou de timbru, denumit timbru sonor, ce reprezinta in esenta deconstructia unui semn oficial si vizual,si reconstructia lui prin sunet. Procesul a fost realizat prin scanarea termica a unor timbre si transformarea lor in sunete. Fragmente din aceste sunete au fost colerate prin senzori de pozitie cu stampilele notariale actionate de vizitatori. In momentul in care publicul dorea sa realizeze timbre, miscarea mecanica declansa cate un sunet, intreaga instalatie transformandu-se intr-un imens instrument muzical.
Din echipa care a relizat proiectul, alături de curatorul Emil Ivănescu, vicepreședintele Ordinului Arhitecților din România Filiala București, mai fac parte Irina Bogdan, specialistă în design parametric, Paul Popescu, artist new media și fondatorul primului laborator de artă trans-media și tehnologie din București, Modulab, Laura Iosub, masterand UAUIM si initiatoarea unui fond de ajutor pentru animale fara stapan, Ioana Calen, teoretician, jurnalist și curtor la Modulab, precum și Ana Constantinescu masterand UAUIM, co-organizator pentru mai multe workshopu-uri de profil.
Expoziția Play Mincu - Pavilionul României a fost susținută de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național și a fost realizată în parteneriat cu Institutul Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția și Uniunea Arhitecților din România.
Emil Ivanescu
Fotografii: Alexandru Crisan, Vlad Eftenie