Conferința națională a OAR s-a desfășurat pe parcursul a două zile- 21-22
iunie 2002 - în Auditoriumul "Horia Bernea" al Muzeului Țăranului
Român din București. Cu această ocazie OAR a organizat o expoziție de lucrări
de arhitectură în incinta muzeului. Au avut loc dezbateri pe marginea documentelor
prezentate de filiale și alegeri pentru următorii patru ani. Președinte al
OAR este în continuare dl. arh. Șerban Sturdza din partea filialei Timiș.
Bucureștiul are un număr important de reprezentanți în noile foruri.
Un moment de mare interes în cadrul Sesiunii de deschidere a Conferinței l-a
constituit prezența Premierului Adrian Năstase și cuvîntul adresat participanților
din partea Guvernului României. Primul-ministru a exprimat speranța că arhitecții
se pot implica prin activitatea lor la îmbunătățirea imaginii orașelor și
la coerența spațială a unor cartiere urbane - două aspecte pe care le-a comentat
în termeni critici, la adresa Bucureștiului - și a făcut o trecere în revistă
a unor programe edilitare susținute de Guvern - locuințele cu credit ipotecar,
săli de sport, noul sediu al Guvernului, reabilitarea structurilor părăsite
după 1989 în București.
Președintele OAR a adresat șefului Executivului două solicitări care privesc interesele imediate ale OAR, cu rugămintea sprijinului Guvernului: acordarea de sedii ale OAR și filialelor teritoriale în centrele orașelor de reședință, cu precădere în clădiri de patrimoniu, reprezentative pentru comunitate și susținerea programului stabilit de către OAR privind participarea României la Congresul Uniunii Internaționale a Arhitecților de la Berlin, din iulie acest an. Mesajului pozitiv al premierului față de aceste propuneri i-a urmat deschiderea oficială a expoziției de arhitectură.
Sesiunea de deschidere a Conferinței a continuat cu mesajul adresat din partea MLPTL de către secretarul de stat arh. Ileana Tureanu, care a ținut să prezinte plenului cum este privită la nivelul ministerului problematica profesiei de arhitect, prioritățile legislative ale domeniului, printre care și modificarea și completarea Legii nr. 184/2001, proiectele unor investiții publice (locuințe și săli de sport). Secretarul de stat a adresat colegilor arhitecți prezenți apelul la implicare în problematica complexă a arhitecturii și urbanismului dincolo de activitatea curentă, la planșeta de proiectare.
Consiliul Concurenței a sesizat atît Guvernul cît și Ministerul Justiției cu privire la prevederile anticoncurențiale din legislația ce reglementează profesiile liberale (avocați, notari, contabili, medici veterinari, cartografi, arhitecți etc.) solicitînd inițierea unor măsuri menite să elimine aceste prevederi.
Prevederile Legii 184/2001 potrivit cărora:
- unul dintre drepturile arhitectului este acela de a beneficia, pentru serviciile
prestate în relațiile contractuale ce se stabilesc cu clientul, de un onorariu
negociat în mod liber cu acesta, onorariu al cărui nivel minim se stabilește
de Ordinul Arhitectilor din România, cu avizul MLPTL și al MCC, practicarea
unor onorarii sub nivelul minim stabilit fiind interzisă (art. 16 c);
- Conferința Națională a Ordinului Arhitecților din România este aceea care
aprobă onorariile minime (art. 25 i)
sînt contrare legislației în domeniul concurenței, prin stabilirea onorariilor
minime încălcîndu-se principiul liberei concurențe. Principiul formării prețurilor
produselor și serviciilor în mod liber, pe baza cererii și ofertei, este prevăzut
în mod expres de art. 4 alin. (1) din Legea Concurenței nr.21/1996. Argumentul
cel mai puternic este acela că practicienii profesiilor liberale desfășoară
o activitate economică, aceștia fiind prestatori de servicii, oferindu-și
cunoștințele și serviciile în schimbul unei plăți, numită onorariu sau tarif.
Existența unor onorarii minime nu este de natură a asigura un cadru corespunzător exercitării profesiei de arhitect, în interesul beneficiarilor. Practicarea corespunzătoare a acestei profesii ține de priceperea, profesionalismul și nivelul cunoștințelor celor ce exercită această profesie și nu de existența unor limite minime ale onorariilor solicitate. De altfel reputația se cîștigă prin calitatea serviciilor prestate, nu prin tarife minime. Dimpotrivă, existența unor limite a acestor onorarii este de natură să restrîngă sau să împiedice numeroase categorii sociale cu venituri modeste să apeleze la aceste servicii. Pe de altă parte, aceste limite minime constituie și o barieră la intrarea în profesie, împiedicînd potențialii prestatori de sevicii de această natură să-și înceapă activitatea pe cont propriu, prin aceea că le este interzis să coboare tarifele sub cele minimale, în vederea cîștigării clientelei, cerință fundamentală pentru desfășurarea oricărei activități economice.
Avînd în vedere cele menționate, Consiliul Concurenței a solicitat Ministerului Justiției să intervină în sensul modificării Legii nr. 184/2001 prin eliminarea prevederilor ce contravin Legii concurenței nr.21/1996.
Ca răspuns la acest comunicat vă prezentăm pasaje din interviul acordat de dl. Președinte Viorel Hurduc ziarului Bursa
Domnule președinte, Legea 184 stabilește că arhitecții au dreptul de a
beneficia de un onorariu al cărui nivel minim se stabilește de OAR. Prevederea
a stîrnit discuții și chiar o intenție de amendarea a legii din partea Consiliului
Concurenței. Cum comentați acest demers?
Demersul pare justificat deoarece acesta apără cu precădere interesele consumatorului,
în cazul nostru, al beneficiarului. Noi credem totuși că este un amendament
artificial, făcut fără ca autorii acestuia să realizeze o analiză aprofundata
a actului de proiectare. Din păcate, reprezentanții CC au plecat de la ideea
că proiectarea de arhitectură și chiar și ingineria fac parte din domeniul
serviciilor, nu din cel al cercetării. Este vorba de un viciu legislativ,
de o încadrare greșită. Dacă arhitectura și ingineria s-ar ocupa doar cu reparații
asupra clădirilor atunci am putea fi catalogați la un loc cu frizerii, tinichigii
etc.Dacă este ceva de modificat la Legea 184 aceasta va fi o definire exactă
a profesiei, mai precis, a instituției de proiectare sub responsabilitatea
dreptului de semnătură declanșată pentru realizarea proiectării unei investiții,
care să reflecte faptul că, deși operăm în domeniul serviciilor, facem parte
din sectorul creației și cercetării.
Nu credeți că stabilirea unor onorarii minime va avea un efect prohibitiv
pentru cei cu venituri modeste?
Prin avizele MLPTL precum și prin cel al MCC anumite programe de arhitectură
au fost clasate ca fiind cu caracter social. Pentru acestea, tarifele sînt
foarte coborîte, de la 25% pînă la 60% din valoarea unui onorariu minim. Nu
se poate face act de creație, cercetare și producție decît remunerat. Mai
ales că arhitectul are o responsabilitate enormă pentru ceea ce face, purtînd
răspunderea pentru o clădire pe durata existenței acesteia. Pe de altă parte,
onorariile minime reprezintă o recunoaștere a valorii și o remunerare a capacității
arhitecților și inginerilor, singurii pregătiți pentru a construi case. Dacă
ar fi să armonizăm legislația românească cu cea europeană am observa ușor
cît de mici sînt onorariile românești față de cele practicate în UE. În țările
membre UE ele sînt de trei-patru ori mai mari față de cele stabilite de OAR.
În fapt, onorariul proiectantului reprezintă acolo circa 10 pînă la 18% din
devizul lucrării în vreme ce în România OAR a stabilit niște onorarii care
sînt 2-7% din deviz. O altă latură a onorariilor este cea a obligativității
unui act de proiectare de cea mai bună calitate, creativ, tehnic și cu discernămînt.
Dacă vom continua să promovăm tarife sociale și să reducem prețurile practicate
de birourile de proiectare la un nivel derizoriu, vom umple țara de construcții
fără valoare.
Consiliul Concurenței susține că OAR nu a creat un cadru corespunzător exercitării
profesiei de arhitect în interesul beneficiarilor și că practicarea acestei
meserii ține de priceperea acestora, nu de existența unor onorarii minime.
Onorariul minim reprezintă un corespondent financiar al unui act de creație
elaborat pe baza unui contract. Onorariul perceput de arhitect este unul minim
și reprezintă remunerarea efortului creativ în spatele căruia se află antrenată
o bază materială mijloace costisitoare de realizare a unui proiect și multă
știință, spirit creativ, inteligență, a unui grup de profesioniști. Peste
acest nivel începe diferențierea între arhitecți exprimată pein tarife diferite.
Dacă un investitor vrea să comande un proiect de calitate, în domeniul hotelier
de exemplu, evident că se va adresa în primul rînd unui colectiv specializat
în astfel de lucrări iar onorariul va fi corespunzător capacității și experienței
acelui colectiv. Nu în ultimul rînd, prin stabilirea și respectarea onorariilor
minime, are loc o recunoaștere a statutului arhitectului în societate. În
prezent, majoritatea absolvenților de arhitectură se gîndesc cum să plece
din țară. Cauzele sînt atît de natură pecuniară cît și profesionale. Dacă
vrem să ținem oamenii în țară trebuie să le acordăm condiții dacă nu egale,
măcar apropiate celor din occident.
Libera circulație a persoanelor, serviciilor și capitalului - obiective cuprinse
în Tratatul de la Roma - constituie unul din obiectivele majore ale Uniunii
Europene. Conform acestui articol, cetățenii statelor membre vor putea exercita
o profesie într-un stat membru, altul decît cel în care și-au dobîndit calificarile
profesionale.
Practicarea unei profesii reglementate, cum este arhitectura în majoritatea
statelor europene, necesită o calificare profesională obținută prin sistemul
de educație național, diferit de la o țară la alta.
Recunoașterea reciprocă a calificărilor profesionale este mecanismul care
face posibilă libera circulație a persoanelor și libera furnizare a serviciilor
pe teritoriul satelor membre ale Uniunii Europene.
În acest context a fost elaborată o directivă sectorială în domeniul arhitecturii
(85/384/CEE) cu privire la recunoașterea reciprocă a diplomelor și alte dovezi
de calificare în domeniul arhitecturii inclusiv măsuri de facilitare a exercitarii
efective a drepturilor de stabilire și libertatea furnizarii serviciilor.
În conformitate cu Planul național de aderare a Romaniei la UE, M.L.P.T.L.
are responsabilitatea armonizarii Legii 184/2001 cu cerințele Directivei.
În consecință, M.L.T.P.L. a organizat o comisie mixtă cuprinzînd reprezentanți
ai M.L.P.T.L. - M.C.C. - M.E.C. - A.P.U.R. - U.A.U.I.M. - O.A.R.
Rolul comisiei este de a pregati măsurile necesare în plan educațional, administrativ
și legislativ și de a face propuneri de modificare a Legii 184/2001 în acord
cu cerințele Directivei. Aceste propuneri trebuiesc finalizate și înaintate
Parlamentului pîna la sfarșitul anului 2002, urmînd ca ele să fie discutate
și adoptate în 2003 și să intre în vigoare în 2004. Din acel moment, arhitecții
străini, cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, purtători ai titlului
de arhitect obținut în condițiile stipulate de Directivă, se vor putea înscrie
în Tabloul Național al Arhitecților și își vor putea exercita profesia și
pe teritoriul României. Dincolo de acest scenariu foarte clar și care trebuie
urmat de către toate țările candidate, apar două probleme:
Directiva, emisă în urmă cu 17 ani, prevede la art. 4 o durată a studiilor de specialitate de minimum 4 ani. Pe de alta parte, Carta privind formarea arhitecților, elaborată în 1996 de U.N.E.S.C.O. și U.I.A., prevede, mai aproape de realitatea de astăzi a profesiunii, o durată a studiilor de minimum 5 ani. Rămîne ca, prin sistemul de recunoaștere a calificării academice, cele două reglementări să fie compatibilizate.
În ceea ce privește atestarea profesională, procedura prevazută de Legea 184/2001 pentru acordarea dreptului de semnătură include efectuarea unui stagiu de 2 ani și susținerea unui examen de legislație. Conform art.23 al Directivei, într-un stat membru unde stagiul este obligatoriu, se poate accepta, pentru arhitecții din alte state membre, un certificat din statul de origine dovedind o experiența practică echivalentă cu durata stagiului, în cazul în speță de minimum 2 ani. În privința examenului de legislație, întrucît Directiva nu este relevantă, urmează a se stabili în sedintele urmatoare ale comisiei ce solutie - justificată profesional și întemeiată juridic - se va adopta.
Modificările din lege vor intra în vigoare în 2004. Începînd cu acel moment,
arhitecții din țările membre ale UE vor avea automat drept de liberă practică
și pe teritoriul Romaniei în timp ce arhitectii români vor trebui să aștepte
pînă la data intrării României în Uniunea Europeana - probabil 2007 - pentru
a se bucura de același drept în spațiul comunitar.
Consecintele aplicarii Directivei nu sunt simetrice pentru că ea se adreseaza,
conform art.32, doar statelor membre. România, fiind doar un stat candidat,
nu poate beneficia de prevederile ei deși, în vederea aderării, o aplică în
propria sa legislație. Adoptarea fără reciprocitate a Directivelor europene
este o exigență a negociatorilor europeni, acceptata de interlocutorii români.
Consemnata ca atare în documentele de poziție aferente capitolului respectiv
de negociere, ea nu îi privește doar pe arhitecți, ci și alte profesii libere,
precum cea de avocat, medic și asistent medical.
Propunerea pe care am facut-o, aceea de a modifica legea, dar de a aplica
efectiv aceste modificari în momentul aderării României a fost respinsa de
juristii din comisie în baza argumentului menționat mai sus, acela al poziției
adoptate de oficialii Uniunii Europeane. La întîlnirea pe care o delegație
a O.A.R. a avut-o la Ministerul Integrării Europene, la nivel de secretar
de stat, această poziție a fost reconfirmată.
Sînt de facut aici 3 comentarii:
1 - Există o legătură inevitabilă între situația descrisă mai sus și poziția României la negocieri: ea este cea care cere să fie admisă în Uniune, deci trebuie să accepte condițiile impuse de negociatorii europeni.
2 - Ideea că, datorită acestei modificări a legii, arhitecții străini vor
veni în România și vor profesa, luînd pîinea de la gura arhitecților români,
este doar parțial adevărată. Acest lucru se întamplă deja, chiar și fără aplicarea
Directivei, pentru că în baza art.13(4) din lege, în forma ei actuală, absolut
orice persoană, româna sau straină, arhitect sau nu, poate deține o societate
comercială în care arhitecții români cu drept de semnătură, angajați, prestează
muncă salariată, asumîndu-și în schimb întrega responsabilitate față de client
și autorități.
Cred că, în loc de a ne revolta împotriva unor decizii, în mod cert discutabile,
ale UE, sau împotriva arhitecților străini, ar trebui sa eliminăm din lege
prevederile care fac posibilă o situație profesional și juridic aberantă,
care nu există în legislația altor țări. Am și făcut în acest sens o propunere,
privind societățile comerciale în care arhitecții își exercită dreptul la
semnătură, preluată din Legea arhitecturii din Franța.
3 - În noul context al integrarii și al globalizarii economice rolul O.A.R.
este extrem de important pentru apărarea și promovarea intereselor profesiei.
Nu se poate vorbi de o prezență socială semnificativă a arhitectului și de
calitate în arhitectură, dacă arhitectur nu funcționează și în România în
același sistem în care funcționează în țările Uniunii Europene.
De aceea, sintagma armonizare cu legislația europeană trebuie înțeleasă
într-un sens mult mai larg, nu doar în cel restrîns al adoptării punctuale,
la cererea oficialităților de la Bruxelles, a unor documente emise de instituțiile
comunitare. Armonizare cu legislația europeana trebuie sa însemne și preluarea
din legislația tărilor membre a acelor reglementări care pot sa ducă la recuperarea
normalității, la atingerea obiectivului esențial al O.A.R. din acest moment:
controlul arhitecților asupra arhitecturii.
Dacă acest lucru nu se va întîmpla foarte repede, mai tîrziu va fi prea tîrziu:
urbanism vor face societățile imobiliare, iar arhitectură societățile de construcții.
Propunere de modificare a legii 184/2001 prezentată la Conferința Teritorială Bucuresti si la Conferința Națională a OAR:
Art. 13 Forma actuală
(1) Pentru exercitarea profesiei arhitecții cu drept de semnatură pot constitui,
la alegere, potrivit legii, birouri individuale, birouri asociate, societăți
civile profesionale sau își pot desfășura activitatea în temeiul unor contracte
de muncă sau al unor convenții civile, potrivit legii, putînd oricînd schimba
forma de exercitare a profesiei.
(4) Societățile comerciale sau alte persoane juridice, care nu au in cadrul
personalului un arhitect cu drept de semnatură și care desfasoara activitați
de proiectare, au obligația ca pentru întocmirea documentațiilor de urbanism
și a proiectelor de arhitectură supuse aprobării sau autorizării, să folosească
serviciile unui arhitect cu drept de sem nătură, încheind cu acesta contract
individual de muncă sau convenție civilă de prestări de servicii.
Forma propusa
(1) Pentru exercitarea profesiei, arhitecții cu drept de semnătură pot constitui
la alegere, potrivit legii, birouri individuale, birouri asociate, societăți
civile profesionale, societăți comerciale sau își pot desfășura activitatea
în temeiul unor contracte de muncă sau al unor convenții civile, potrivit
legii, putînd oricînd schimba forma de exercitare a profesiei.
(4) Societățile comerciale care desfășoară activitați de proiectare ce implică
dreptul de semnatură al arhitectului trebuie să îndeplinească urmatoarele
condiții:
a) Acțiunile trebuie să fie nominale;
b) Mai mult de jumătate din capitalul social trebuie să fie deținut de arhitecți
cu drept de semnătură;
c) Înstrainarea acțiunilor se face în așa fel încît capitalul social deținut
de arhitecții cu drept de semnatura să rămînă majoritar;
d) Cooptarea unui nou asociat se face cu acceptul a două treimi din numărul
membrilor participanți la adunarea generală statutar constituită;
e) Președintele consiliului de administrație, directorul general, membrii
conducerii și administratorii, ca și majoritatea membrilor consiliului de
administrație și a cenzorilor trebuie să fie arhitecți.
1. Contradicțiile formei actuale a Legii 184/2001
1.1. Funcționarea proiectării de arhitectură în regim comercial, sub controlul
unor persoane din afara profesiei, contrazice art.2 - "activitatea în
domeniul arhitecturii este un act de cultură de interes public".
Dreptul acordat societăților comerciale de a desfășura activități de proiectare,
fără nici un fel de condiții de ordin profesional, va avea pe termen mediu
și lung consecințe negative atît asupra calității mediului construit cît și
asupra statutului arhitectului.
1.2. Conform art. 7(1) "dreptul de semnătură implică asumarea de către
persoana care îl exercită a intregii responsabilitați profesionale față de
client și autoritați cu privire la calitatea și functionalitatea soluțiilor
propuse, integrarea în ambianța înconjurătoare a posibilitaților tehnice de
realizare și cu respectarea legislatiei in domeniu".
Pe de altă parte, legea permite societăților comerciale ai caror patroni sau
acționari sînt persoane din afara profesiunii să desfășoare activitați de
proiectare, angajînd cu contract de munca arhitecți cu drept de semnătură
(art.13(4)). În calitate de salariați, ei se subordonează interesului esențialmente
de natură comercială al societăților respective. În consecință, se crează
o evidentă contradicție între calitatea de salariat a arhitectului, angajat
într-o societate unde deciziile - inclusiv cele care au, direct sau indirect,
implicații profesionale - aparțin patronilor și responsabilitatea pe care
orice arhitect cu drept de semnatura o are potrivit legii.
1.3. Conform art. 16 (c), arhitectul cu drept de semnătură are dreptul "să
beneficieze, pentru serviciile prestate în relațiile contractuale ce se stabilesc
cu clientul, de un onorariu negociat în mod liber cu acesta".
Ca angajat cu contract individual de muncă al unei societăți comerciale, arhitectul
cu drept de semnătură va primi salariu, nu onorariu, încheierea contractului
de proiectare și negocierea onorariului întrînd în atribuțiile patronului,
chiar daca acesta nu este arhitect. Se crează o evidentă contradicție între
dreptul la onorariu al arhitectului, prevăzut de lege și statutul de salariat
într-o societate comercială unde de onorariul prevăzut de lege beneficiază
patroni ce nu sînt arhitecți.
1.4. Societățile de acest tip pot practica onorarii mai mici decît cele minime, obligatorii pentru arhitecti, pentru că patronii lor, nefiind arhitecți, nu intră sub incidența Legii 184/2001. Din același motiv, ele se pot sustrage prevederilor Codului deontologic, atît în relațiile cu clienții, cît și în cele cu profesia. Eventualele consecințe ale unor derapaje profesionale se vor rasfrînge, pe drept sau pe nedrept, doar asupra arhitecților salariați din respectivele societăți.
o discuție între Cătălin Berescu și arh. Nicolae Vlădescu șef de proiect - SC Carpați Proiect SA
Ce lucrare din expoziție v-a plăcut cel mai mult?
Am mers la concursul ăsta fără o convingere deosebită; deoarece imediat după
predare am plecat din țară nu am văzut nici o lucrare.
Ați ratat niște lucruri absolut surprinzătoare! Dar pe cel din 98 l-ați văzut? Atunci nu ați participat.
Nu l-am văzut. Am participat doar la două întîlniri la Patriarhie și MLPTL.
De ce nu ați participat atunci?
Nu am participat pentru că, de mai multă vreme, m-am manifestat și în presă
pe tema asta, nu eram de acord cu amplasamentul. Nu pot să spun că sînt de
acord cu noul amplasament. Pledoaria mea era pentru a ne înscrie pe linia
unei tradiții în amplasarea unor astfel de monumente care și-au găsit toate
locul pe coline în jurul orașului. Eu pledam pentru Văcărești. Cred că am
supărat unele foruri dar asta e părerea mea.
Atunci cum v-ați împăcat cu cerințele temei care au fost destul de restrictive?
A fost o opțiune a institutului. Nu am participat eu ca persoană. Pentru mine
rămîne un mare semn de întrebare amplasarea pe această magistrală; dincolo
de manifestarea unor incompatibilități cu zona este și faptul că sub un astfel
de edificiu, care găzduiește spații sacre, trece circulația orașului.
Aveți încredere în soluția tehnică găsită?
Soluții se găsesc însă realizarea lor presupune eforturi foarte mari. Colaboratorul
nostru, un coleg și prieten pe care îl consider a fi unul dintre cei mai buni
specialiști ai domeniului, dl. ing. Dorin Lazăr, a prezentat un fel de teză
de doctorat în care descrie structura posibilă pentru catedrală. Problema
este însă cea a existenței unui spațiu eclezial deasupra unor circulații majore.
Și magazinele se pot profila într-un fel; desigur în mod restrictiv - asta
însemnînd că ele vor avea și profit destul de incert. Proiectanții trebuie
să își pună și niște probleme pentru viabilitatea funcțiunilor care sînt în
subsolul respectiv.
Felul în care ați abordat această lucrare este influențat de activitatea dumneavoastră de restaurator?
Nu aș spune asta. Opțiunea pentru această rezolvare mi-a fost întemeiată pe
o discuție pe care, acum cîțiva ani am urmărit-o la televizor, discuție între
dl. arh. Augustin Ioan și părintele profesor Necula. A fost un duel teribil
în care era foarte clar eliminată orice tranziție către o arhitectură contemporană
a bisericii ortodoxe. Cred că o serie de realizări contemporane pe care le
au catolicii duc la o părăsire a tradiției. Am ca exemplu Biserica Anului
2000 de la Roma a lui Richard Meier. Semnificația opțiunii plastice pentru
cele trei coji trebuie căutată în ideea de a reprezenta Sfînta Treime - explica
textul catalogului expoziției sale de la Paris din 1999.
Sigur că dacă se elimină problema tradiției dar și a climatului de introspecție
din spațiul ortodox în care 'vibrează armonia uitării de sine în slujba unui
gînd unic' după spusa doamnei Cella Delavrancea mergem pe un drum al unui
modernism foarte avansat; dar eu fiind crescut în cultul ortodox în care ai
nevoie de climatul de introspecție în momentul în care pătrunzi în biserică,
trebuind să te rupi de realitate înconjurătoare, nu m-a captat o astfel de
soluție.
Ați început proiectarea de la interior sau de la exterior?
De la profesorul meu, și am avut marea bucurie de a-l avea ca mentor pe G.M.
Cantacuzino, am reținut că arhitectura începe dinăutru în afară. Sigur că
asta mă cantonează în mod expres în domeniul arhitecturii funcționale dar
socotesc că fără a rezolva problema necesităților omului, arhitectura este
un act gratuit.
Mie mi s-a părut că tema punea accentul pe imaginea exterioară. Au existat multe cerințe care țineau de imagine și apărea un oarecare conflict între funcțiunile destul de vag descrise și o imagine care se dorea putrernică, vizibilă, cu axe studiate, perspective îndepărtate...
Poziția ei presupune așa ceva. Cei 75 de metri înălțime presupun aceasta.
Dar oricum personal am plecat de la interior rezultatul final fiind evident
o expresie a lui. În legătură cu expresia plastică a exteriorului eu o consider
numai un enunț.
Nu o s-o faceți așa dacă o s-o faceți?
O s-o fac 'cam așa'! Înainte de etapa asta s-au cerut niște variante. Încercam
să fac niște variante care să fie preluate tot din tradiție și unele care
să aibă elemente de modernism. De exemplu am avut în vedere o cerință a Părintelui
Patriarh care ar fi dorit cupole ca la catedrala din Cluj. Dar, sigur, atunci
nu aveam niște dimensiuni. Acum lucrurile sînt mult mai precise ca dimensiuni
și funcțiuni interioare.
Ați plecat în mod explicit de la niște forme tradiționale?
Chiar în plan se reia tipul de plan de la Curtea de Argeș în care pronaosul
este lărgit. Prezența coloanelor interioare dă nota acestei filiații destul
de evidente.
Registrele orizontale vin tot dintr-o imagine tradițională?
Da, într-un fel da. Cunoscînd poziția ierarhilor noștri mi-am zis că vin la
un concurs cu gîndul să îl cîștig nu ca să mă fac că predau și știind că Biserica
dorește asta am căutat o astfel de imagine. Le arătasem pe cele cu tendițe
ușor moderne și chiar dacă păstrau toate canoanele cultului ortodox înscriindu-se
în ecleziologia specifică nu au avut succes. Dacă tot mergem acolo facem și
ce ar trebui. Sîntem crescuți într-o tradiție și mai ales la vîrsta mea e
greu să spun că pot să trec peste asta. Așa că am ales acea expresie a fațadei.
Problemele care se pun în continuare la acea formulă se leagă de elementul
de bază al arhitecturii care este proporția.
Le Corbusier o definea laconic: Ce rien qui fait le tout. Ei, acuma trebuie
lucrată foarte mult volumetria prezentată în direcția proporționării, a armoniei
volumelor etc.
Cum vi se pare soluția aleasă de juriu? Nu s-a dat premiu dar intră în concurs
proiecte de naturi destul de diferite.
Eu presupun că există și la înalții prelați o urmă de dilemă astfel că ar
putea acorda un anume credit arhitecților. Pe de altă parte juriul fiind fomat
din atîția membri, care pot să aibă orientări divergente la un moment dat,
a trebuit să susțină și o astfel de poziție ca să se vadă dacă nu cumva poate
ieși ceva. La cele trei variante reținute s-au primit și observații. Unele
cerințe sînt puțin excesive cum ar fi piese care să ilustreze iluminatul interior
și cel exterior, soluții care ar trebui date într-o altă fază de proiectare.
Pentru faza a doua veți prezenta o soluței mai contemporană?
Încerc să o mai "curăț" puțin dar n-aș spune că o să fie departe de ce e acolo.
Problema e numai la proporții.
Ar trebui acest concurs să devină un eveniment național? Ce credeți despre
impactul lui public?
Eu socotesc că momentul este mai curînd pentru o așteptare.
Este această Catedrală o problemă de arhitectură sau mai degrabă una de politică
a Bisericii?
Arhitecții se angrenează într-o astfel de acțiune probabil pentru că e o piesă
interesantă pe care poți s-o faci. Nu știu în ce măsură realizarea tuturor
lucrărilor de infrastructură este posibilă în condițiile economice actuale
și nu știu la ce nivel ne vom opri cu investiția dar gestul de a dori să realizezi
așa ceva este de lăudat Și cum PreaFericitul a fost o viață întreagă un răzbătător
în a construi, cît a fost Mitropolit la Iași a lucrat enorm în toată Moldova
iar îninte și în Oltenia și în alte locuri, și e plin de dorința de a realiza
cît mai mult, probabil că vom avea și o Catedrală.
Vă mulțumim!