Ultima modificăra legislativă și normativă care influențează direct activitatea profesională este obligația esențială de a pregăti și actualiza manualul de politici contabile, cerință intensificată de autoritățile fiscale odată cu adoptarea ”Ordonanței trenuleț” (OUG nr. 115/2023).
De ce este această cerință responsabilitatea companiilor și a administratorilor lor?
Compilarea manualului de politici contabile este responsailitatea fiecărei companii și a conducerii acesteia, deoarece documentul trebuie să fie personalizat în detaliu, pentru a reflecta structura unică a activității și specificul fiecărei organizații.
Managementul companiilor are o înțelegere detaliată a proceselor, planurilor, politicilor de grup, restricțiilor industriilor sau a celor stabilite de către companiile părinte/asociaților, toate acestea configurând deciziile contabile interne. Un partener extern poate ajuta cu ghidare și validare legală, dar nu poate lua decizii strategice, iar Manualul de politici contabile prezintă direcții de acțiune care sunt de natură strategică.
Pentru a fi complet și conform cu cerințele legale, manualul de politici contabile trebuie să includă principii și metode contabile pentru recunoașterea, evaluarea și prezentarea elementelor contabile (active, datorii, venituri și cheltuieli), adaptate specificului fiecărei companii și industriei în care activează.
Fiecare companie trebuie de asemenea să definească metode clare de amortizare și evaluare a stocurilor, precum și de provizionare sau ajustare a valorii activelor, pentru a înregistra corect utilizarea activelor și pierderile de valoare, conform standardelor contabile aplicabile dar și planurilor de afaceri și viziunii managerilor și acționarilor.
Conform noilor prevederi, amenzile pentru lipsa sau neactualizarea acestui manual au fost majorate la valori între 4.000 și 10.000 lei, comparativ cu intervalul anterior de 300 - 4.000 lei.