În perioada 2-10 martie 2023, la Expohub OAR București, din strada Sf. Constantin nr. 32, puteți viziona lucrările de artă vizuală ale lui Mircea Deaca, profesor la Școala Doctorală de la Litere - Universitatea București, membru al Asociației Criticilor de film din România, critic de film și artist plastic.
Ion Bogdan Lefter, curatorul expoziției, a vorbit în cadrul vernisajului despre Mircea Deaca: „Artistul a explorat continuu […] Ceea ce m-a frapat la aceste lucrări nu este atât reluarea tematicii postmichelangelești, citatul cultural multiplicat și deconstruit/ reconstruit. M-a uimit absența căutărilor mai vechi de tipul colajului. Acum le topește pe toate într-o singură suprafață, sunt picturi ale colajelor care au fost sau care ar fi putut fi. Sunt mixaje tipic postmoderne de vechi și nou, de istorie culturală și contemporaneitate, la fel ca acest spațiu expozițional din incinta Ordinului Arhitecților – Filiala Teritorială București, care este armonios cu tema și conținutul lucrărilor selectate sub titlul Momente în timp”.
Mircea Valeriu Deaca a mărturisit că există două roluri care îl definesc ca profesionist : cel de teoretician și cel de artist-practician, în care lucrează direct cu materialul: “Cele două roluri sunt delimitate pentru mine, ceea ce îmi permite să avansez în logica fiecărui demers separat, autonom, coerent.
Acum, ca artist, voi spune ceva similar cu ce a răspuns Umberto Eco când a fost întrebat ce a fost cel mai dificil în scrierea romanului În numele trandafirului : subiectul, cercetarea documentară, controlul narațiunilor, simbolismul, etc. – adică ce este mai greu în scrierea de texte ficționale. Răspunsul lui a fost : adverbele. Se gândea la faptul că sintaxa și inflexiunile de nuanță sunt dificil de stăpânit. Astfel, ceea ce fac eu ca artist este o reducere la zona structurală, a texturii, a materiei, a logicii limbajului, respectiv ceea ce pentru mine înseamnă - de cele mai multe ori - asocieri de forme, culori, dinamici, compoziții. Ca un exemplu, titlul unei expoziții anterioare era False alegorii. Și, într-adevăr, lucrările mele trimit la arta figurativă și la simbolismul cultural, dar când lucrez fac alegeri care sunt predominant determinate de alegerile formal abstracte.
În expoziție sunt și câteva lucrări noi care, recunosc, sunt rezultatulal moștenirii spirituale transmise din partea tatălui meu care m-a ghidat printr-un îndemn simplu : « Pune culoare !». Lucrările mele erau în tonalități mult mai puțin nuantate de alb și negru ori tușe de pastel. De atunci am încercat să explorez aceasta direcție și am făcut un pas către pop-art care introduce violența cromatică în mesajele de contrast stilistic.
Vă invit în expoziție la lectura lor!”