Podcast OAR București/fast talks - #08 - Probleme juridice care apar în activitatea arhitecților
Invitat: Marcel Toader - avocat OAR București
Gazda: Arh. Emil Ivănescu – președinte OAR București
Filiala Bucuresti a OAR oferă de mult timp consiliere juridică gratuită colegilor arhitecți, sprijin care s-a intensificat mai ales în perioada pandemică, când s-au strâns multe cazuri.
Principalele probleme pentru care a fost solicitată consilierea juridică gratuită de către arhitecții înscriși în Filiala București a OAR au fost discutate în podcastul #8/fast talks:
Contractarea cu beneficiarii -recomandarea făcută către arhitecți este de a fi mereu vigilenți și să țină cont că trebuie să existe un contract semnat pentru fiecare lucrare.
Obiectul contractului este foarte important. Trebuie să fie menționat foarte clar ce anume trebuie să facă arhitectul. De asemenea, volumul de muncă trebuie etapizat și tarifat ca atare: de la obținerea avizelor la consultanță de șantier.
Este important să fie precizate clar serviciile secundare.
Pentru modificarea de temă - unde sunt multe probleme - , recomandarea este ca beneficiarul să înțeleagă tema de proiectare și să o semneze. În cazul modificării temei de proiectare ar trebui să apară o altă tarifare menționată în clar în contractul semnat inițial.
Modalitatea de stabilire a onorariului este foarte importantă. Munca arhitectului trebuie detaliată, tarifată și agreată de către beneficiar.
Este importantă securizarea contractelor prin emiterea facturii. Fără o factură valabilă au apărut cazuri de constrângere din partea beneficiarului.
Chiar dacă societatea comercială aparține unui arhitect cu drept de semnătură, acesta trebuie să aibă o relație contractuală/de salariat cu propria firma. Altminteri, va trebui sa suporte rigorile legii.
Drepturile de autor nu se pierd în cazul unui litigiu. Astfel, cel care preia contractul trebuie să obțină acordul predecesorului său în proiect. De asemenea, beneficiarul trebuie să înțeleagă că drepturile de autor asupra proiectului aparțin arhitectului.
În cazul întârzierilor în obținerea certificatelor de urbanism, avizelor etc - există posibilitatea ca arhitectul să se adreseze instanței de judecată pentru a obliga autoritățile să emită documentele solicitate. Varianta optimă rămâne soluționarea amiabilă.
La capitolul fiscalitate apare frecvent întrebarea: BIA sau SRL? Avantajul BIA este acela că are o contabilitate mult mai simplă în comparație cu un SRL.
Recomandare: evitarea situației în care se face și proiectare, și execuție. Poate fi interpretat ca un conflict de interese. Scopul este calitatea lucrării.
Nota bene: la casa Filialei București a OAR sunt deschise sesiunile de consiliere juridică gratuită de care au nevoie colegii arhitecți.