Realități istorice
În 1916, se deschide în plin centru al Capitalei pe strada Constantin Mille nr. 13 Teatrul de vară “Alhambra,” cunoscut ulterior publicului larg drept Grădina Cinema Capitol. Cel care a proiectat grădina - arhitectul Nicolae Nenciulescu - a gândit un spațiu cultural aristocratic și fastuos.
A rezistat bombardamentelor care au avut loc în București în timpul celor două războaie mondiale.
În perioada comunistă este naționalizată.
Din 1990, Grădina Cinema Capitol este în patrimoniul Ministerului Culturii, care îl administrează prin RADEF (Regia Autonomă a Distribuției Exploatării Filmelor). Este anul în care grădina a ieșit din circuitul public.
În zilele noastre
În perioada 2008-2019, agenția de media Save or Cancel a dus o campanie susținută de conștientizare și sensibilizare față de patrimoniul cultural național, cu aplecare spre Teatrul de vară Alhambra/Capitol. Cu eforturi foarte mari, Save or Cancel a activat spațiul, a realizat o serie de evenimente și colaborări cu diferite asociații și organizații culturale. Demersurile realizate până atunci au reușit să dinamizeze temporar atenția publicului. A existat și un apel de idei pentru revitalizarea grădinii de vara. Tot acest efort a scos în evidență potențialul de hub cultural independent al ansamblului.
La mijlocul lui iunie 2021, Asociația Culturală Teatrul Independent Elisabeta din București a început lucrările pentru reabilitarea spațiului la care facem referire.
Imediat au apărut în spațiul public articole despre cum va fi redată bucureștenilor grădina și cum se vor face aici proiecții de filme și se vor ține spectacole de teatru și muzică.
Salvator sau nu - Asociația Culturală Teatrul Independent Elisabeta din București pe repede-înainte.
Graba cu care Asociația Culturală Teatrul Independent Elisabeta, fără nici o autorizare, dorește să pună în funcțiune și să redeschidă către publicul larg un sit de patrimoniu aflat pană de curând în pragul colapsului, fără a respecta etapele legale de avizare și implementare, demonstrează atat neînțelegerea naturii patrimoniului în sine, care necesită o grijă deosebită asupra detaliilor, cat și nesocotirea riscurilor elementare de siguranță a funcționării.
Din păcate, pentru unii investitori contează mai mult viteza cu care „rezolvă problemele", economisind timp prin eludarea legislației în vigoare, neluând în calcul calitatea intervenției, siguranța publicului și contextul valoros specific oricărui imobil de patrimoniu, care se pierde prin „reparații” și intervenții pripite făcute de către nespecialiști.
Un spațiu în precolaps nu poate fi doar vopsit și prezentat ca fiind unul sigur pentru evenimente culturale. Pe lângă desfigurarea monumentului, există un risc la care sunt expuși toți cei care vor fi prezenți la evenimentele care se vor desfășura în incinta Grădinii Cinema Capitol.
Lucrările se fac întotdeauna cu aviz, indiferent dacă spațiul are destinație publică sau nu. O renovare grăbită în 2 luni jumătate nu include consolidarea. Riscul de prăbușire este unul cât se poate de real. Nu e doar pe hârtie, într-un dosar.
În cazul monumentelor istorice e nevoie de experți. Nu există bună-intenție care poate ține loc de la obținerea autorizației de construire.
Autoritățile ar fi trebuit să se asigure de oprirea lucrărilor pentru ca acestea să se desfășoare conform legislației din domeniu care este încă în vigoare pe teritoriul României
În acest context, la începutul lunii august, 2021, PMB răspundea adresei primite de la OAR București – Grupul de Lucru Patrimoniu. Astfel, am aflat că Direcția Generală Urbanism și Amenajarea Teritoriului – Direcția Urbanism NU a emis Autorizație de Construire pentru teatrul de vară de la adresa str. Constantin Mille nr. 13, Sector 1. Deși, oficial, imobilul din str. Constantin Mille nr. 13 - cunoscut drept Grădina Cinema Capitol – este monument istoric, înscris pe lista Monumentelor Istorice a Municipiului București din anul 2015, poziția 1502.
Conform Legii nr.50/1991, cei care execută lucrările comit o infracțiune care este sancționată cu închisoarea de la 3 luni la un an sau cu amendă. Astfel, PMB, prin Direcția de Control Serviciul de Control Disciplină în Construcții, a sesizat prin adrese repetate organele de urmărire penală, respectiv Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 1, solicitând cercetarea acestui caz și aplicarea măsurilor legale ce se impun împotriva persoanelor vinovate, oprirea lucrărilor pe tot parcursul procesului penal, desființarea lucrărilor nelegal executate conf. prev. art. 32, alin. 4, din Legea 50/1991 – republicată cu modificările și completările ulterioare -, precum și aducerea curții interioare a imobilului la starea inițială. O acțiune asemănătoare a fost adresată și Inspectoratului de Stat în Construcții- Inspectoratul Regional în Construcții București.
În acest cadru, joi, 26 august, în mod paradoxal, este anunțat primul concert din Grădina Cinema Capitol.
Concluzii
Impresia că spațiul grădinii a stat în paragină 30 de ani de zile fără ca cineva să intervină este falsă, deoarece au fost asociații și organizații care au intervenit de-a lungul timpului pentru a pune în siguranță si reactiva spațiul, însă proprietarii, printr-o formă sau altă, nu au dorit să ducă mai departe lucrurile. În cazul de față, noul antreprenor ar fi trebuit să urmeze întreaga procedura corectă și legală, care, chiar dacă necesită timp, măcar din respect pentru siguranța publicului, ar fi trebuit să urmeze calea legii cu etapele bine-cunoscute descrise în Certificatul de Urbanism cerut de la Primărie. Într-adevăr, etapele care implică Direcția de Cultură, ISC-ul, ISU, PMB-ul par complicate, dar sunt pași corecți pentru realizarea unei intervenții care să țină cont de siguranța și calitatea mediului construit.
Afirmăm cu tărie că trebuie respectate cu strictețe legile care guvernează statul român și mediul de construcții autohton. Indiferent de graba unor entități ce doresc cu orice preț utilizarea fără discernământ și fără respect a unor construcții de patrimoniu din centrul Capitalei, calitatea intervenției și siguranța imobilului trebuie să primeze pentru orice lucrare de arhitectură. Mai ales când vorbim de un imobil de patrimoniu.
Considerăm astfel îndreptățite sesizările Primăriei Municipiului București, prin Direcția de Control, în cazul Constantin Mille nr. 13. Și dorim să atragem atenția public că orice intervenție pe un imobil de patrimoniu trebuie realizată de specialiști atestați și cu avizul organelor competențe, pe baza unei proceduri existente în lege.